W dniach zadumy,
kiedy odwiedzamy bliskich, którzy odeszli,
podążajmy
za głosem refleksji.
Kiedy kroczymy z innymi
obok,
między grobami,
jesteśmy o krok
od poznania, istnienia – natury.
Zatrzymani na krótką chwilę,
ze spokojem
zobaczymy przestrzeń
zapełnioną ciepłem,
choć raz – co rok.
W
kontekście edukacji warto rozważyć kwestię obchodzenia Dnia Wszystkich
Świętych, oraz Halloween. Są to obyczaje kulturowe, obchodzone w dwóch
dniach następujących po sobie. Można się kłócić, który obyczaj jest
ważniejszy. Patrząc na Polskę, powinnam napisać Dzień Wszystkich
Świętych, patrząc na Amerykę – Halloween. Odmienność kulturowa to jedno,
a drugie to etyka nauczycielska. Nauczyciel powinien dbać o interes
własnego kraju – w tym krzewić ducha patriotyzmu, a więc realizować
obrzędy, obyczaje swojego narodu. Z drugiej strony nauczyciel nie może
hamować rozwoju swoich podopiecznych, nie może narzucać swoich poglądów,
musi dbać przede wszystkim o dobro podopiecznych. Patrząc
realistycznie, nigdy nie będzie klasy, w której każdy uczeń opowiada się
albo za Dniem Wszystkich Świętych, albo za Halloween. Reasumując, po
co kłócić się, który obrzęd jest ważniejszy – kiedy można podstawę
programową realizować uwzględniając oba obrzędy? Oczywiście kwestią jest
również, czy nauczyciel jest absolutystą czy utylitarystą.
Miałam
przyjemność praktykować/ uczestniczyć na zajęciach poświęconych obu tym
zagadnieniom. Jest to o wiele pomyślniejsza dla dzieci forma realizacji
tematu. Dzieci poznały zwyczaje polskiego narodu, ale również mogły
wyrazić swoją ekspresję, w formie plastycznej – na zajęciach
poświęconych Halloween. Zostały zrealizowane zarówno: krzewienie
patriotyzmu – jak i umożliwienia rozwoju osobistego dzieci.
Wszechstronność
w edukacji jest nieunikniona, im nauczyciel jest bardziej
wszechstronnie wykształcony, uzdolniony – tym lepiej dal dzieci, które
mogą dzięki temu realizować swoje pomysły. Podam może dość nie codzienny
przykład, ale mówiący o tym wiele. Dzieci z autyzmem bardzo często
trzymają się jednego tematu - w związku z czym, jeśli chcemy je czegoś
nauczyć, najlepiej robić to uwzględniając ich zainteresowania.
Co
zatem stoi na przeszkodzie żeby realizować podstawę programową
uwzględniając zarówno Dzień Wszystkich Świętych jak i Halloween?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz