Wobec
skostniałości Akademii Krakowskiej i podupadającego wyraźnie poziomu
pracy szkół kościelnych, od połowy XVI w na pierwszy plan wybijać się
zaczyna szkolnictwo różnowiercze protestanckie. Pomimo krótkiej
działalności poszczególnych szkół, odegrały one w ciągu stulecia wielką
rolę w wychowaniu młodzieży, stwarzając poważne ogniska pracy umysłowej w
różnych regionach Polski. Ze szkół różnowierczych największą rolę
odegrały szkoły luterańskie, kalwińskie i ariańskie.
Szkoły luterańskie- działały głównie na Pomorzu i w Wielkopolsce. Do najstarszych należało gimnazjum w Elblągu.
Największy rozkwit osiągnęło pod koniec XVI w. miało wysoki poziom
nauki języka łacińskiego, greckiego oraz naukę retoryki i dialektyki.
Sława szkoły sięgała daleko poza granice Polski. Uczyli się razem
mieszczanie i szlachta. Gimnazjum w Gdańsku
w początkowym okresie szkoła ta przepojona była luterańskim duchem
religijnym. Otwarła się szerzej także na inne wyznania, dopiero w 1580r.
kiedy ówczesny rektor Jakub Fabricius dodał do 4klas jeszcze 2 nowe o
charakterze akademickim, obejmujące naukę matematyki, filozofii, prawa,
historii, medycyny i teologii. Wprowadzono także naukę języka polskiego w
formie lektoratu. Gimnazjum w Toruniu
także wyróżniało się wysokim poziomem. Na podbudówce miejskich szkół
parafialnych utworzono 6-klasowe gimnazjum, według programu Melanchtona w
1558r. Program kształcenia obejmował 3 poziomy: szkołę elementarną,
średnią szkołę humanistyczną i 2letnie kursy akademickie przygotowujące
młodzież do studiów uniwersyteckich. Wysoki poziom nauczania i dobrze
zabezpieczony byt materialny powodował, że gimnazjum to promieniowało na
całe Pomorze.
Szkolnictwo kalwińskie-
rozwijało się obok szkolnictwa luterańskiego również bardzo
dynamicznie. Pierwszą szkołą kalwińską było gimnazjum w Pińczowie.
Nauczyciele Pińczowscy dokonali tłumaczenia na język polski słynnej
Biblii Radziwiłłowskiej. Warto dodać, że pierwszy naukowy słownik
łacińsko-polski, ułożony został przez tamtejszego nauczyciela Jana
Mączyńskiego 1564. Kalwini posiadali w XVI w szereg innych szkół. Do
najgłośniejszych należały gimnazja w Krakowie, Łańcucie, Bychowie,
kocku, Bełżycach, chmielniku i Wilnie. Okres ich działalności był
krótki. Upadły zwykle ze śmiercią fundatora. Najdłużej utrzymywały się:
gimnazjum w kiejdanach i w słucku.
Szkolnictwo ariańskie- pierwsza szkoła ariańska była w Lewartowie
przekształcona z kalwińskiej w 1588r. Głównym celem nauki szkolnej
miała być próba zaszczepienia wychowankom dobrych i zdrowych obyczajów
oraz nauczanie ich pięknego i mądrego przemawiania czyli retoryki- na
tematy społeczne i polityczne. Tak więc nauka wymowy otrzymać miała
treść świecką ,a nie religijną. Obok etyki świeckiej w programie szkoły
uwzględniono również ekonomię, która miała uczyć racjonalnego
gospodarowania i zarządzania majątkiem. Dominować miała polityka, która
miała wyjaśniać zasady życia codziennego i ukazywać różne sposoby
zarządzania państwem. Do Lewartowa zaczęła przyjeżdżać młodzież z
Korony, Litwy, Rygi, Dorpatu, a nawet porzucano studia na Akademi
Krakowskiej by móc się w niej uczyć.
Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.
OdpowiedzUsuń