sobota, 11 kwietnia 2015

Kompetencje nauczyciela Robert Kwaśnica

Na podstawie książki Roberta Kwaśnicy pt. „wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju.”
Zachęcam do zapoznania się z książką: Link do książki: Robert Kwaśnica książka.
Kompetencje nauczyciela
Opis:
- wybiórczy- tylko wybrane kompetencje.
- założeniowy- prowadzony wedle założeń jakiejś koncepcji ludzkiego doświadczenia, która przesądza o tym jakie w ogóle kompetencje wyodrębnimy, jakie wybierzemy do opisu, uznając za podstawowe i za pomocą jakich kategorii je opiszemy.
Kompetencje nauczyciela:
- wiedza praktyczno-moralna- nabywamy w praktyce komunikacyjnej, dialogu. Czerpiemy z niego wizje świata, dzięki którym rozumiemy świat i siebie samych jako całość jakiegoś uporządkowanego i mającego sens, potrafimy odróżnić to co obowiązuje, oraz to co pozbawione jest sensu. Określa sens i zasady moralne, zobowiązuje do przestrzegania etyki mowy.
- wiedza techniczna- jest doświadczeniem ukazującym świat jako przedmiot naszych sprawczych oddziaływań. Jak kontrolować świat? Wskazuje cele, które należy osiągnąć, dostarcza wiadomości o metodach osiągania celów, określa środki i warunki od których zależy możliwość osiągnięcia celów.
- kompetencje interpretacyjne- zdolność rozumiejącego odnoszenia się do świata, interpretacji świata, wyłaniania z niego sensu.
- kompetencje moralne- zdolność prowadzenia refleksji moralnej.
- kompetencje komunikacyjne – prowadzenie dialogu w celu rozumienia siebie oraz tego co nas otacza. Zdolność empatycznego rozumienia i bezwarunkowej akceptacji drugiej osoby, zdolność do krytyki pojętej nie jako deprecjowanie czegoś, lecz jako poszukiwanie ukrytych przesłanek cudzych i własnych poglądów, przekonań, zachowań, przedstawienie własnego punktu widzenia jako ofertę myślową (nie zamkniętą).
Kompetencje nauczyciela techniczne
- kompetencje postulacyjne (normatywne)- wskazywać pożądany stan rzeczy- umiejętność opowiadania się za takimi czy innymi pojętymi celami, identyfikowanie się z nimi. Są pomocne w odtwarzaniu (naśladowaniu) celów osiąganych przez innych, bądź w wyborze celów zgodnych z zaakceptowaną konwencją (rolą), bądź w ustanawianiu celów własnych, indywidualnych.
- kompetencje metodyczne- umiejętność działania według reguł określających optymalny porządek czynności. Co i jak robić żeby osiągnąć cel.
- kompetencje realizacyjne- dobór środków i tworzenie warunków sprzyjających osiąganiu celu.
Tak przedstawiają się, w różnym ujęciu, kompetencje nauczyciela.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz