Na podstawie książki Roberta Kwaśnicy pt. „wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju.”
Zachęcam do zapoznania się z książką: Link do książki: Robert Kwaśnica książka.
Kompetencje nauczyciela
Opis:
- wybiórczy- tylko wybrane kompetencje.
-
założeniowy- prowadzony wedle założeń jakiejś koncepcji ludzkiego
doświadczenia, która przesądza o tym jakie w ogóle kompetencje
wyodrębnimy, jakie wybierzemy do opisu, uznając za podstawowe i za
pomocą jakich kategorii je opiszemy.
Kompetencje nauczyciela:
-
wiedza praktyczno-moralna- nabywamy w praktyce komunikacyjnej, dialogu.
Czerpiemy z niego wizje świata, dzięki którym rozumiemy świat i siebie
samych jako całość jakiegoś uporządkowanego i mającego sens, potrafimy
odróżnić to co obowiązuje, oraz to co pozbawione jest sensu. Określa
sens i zasady moralne, zobowiązuje do przestrzegania etyki mowy.
-
wiedza techniczna- jest doświadczeniem ukazującym świat jako przedmiot
naszych sprawczych oddziaływań. Jak kontrolować świat? Wskazuje cele,
które należy osiągnąć, dostarcza wiadomości o metodach osiągania celów,
określa środki i warunki od których zależy możliwość osiągnięcia celów.
- kompetencje interpretacyjne- zdolność rozumiejącego odnoszenia się do świata, interpretacji świata, wyłaniania z niego sensu.
- kompetencje moralne- zdolność prowadzenia refleksji moralnej.
-
kompetencje komunikacyjne – prowadzenie dialogu w celu rozumienia
siebie oraz tego co nas otacza. Zdolność empatycznego rozumienia i
bezwarunkowej akceptacji drugiej osoby, zdolność do krytyki pojętej nie
jako deprecjowanie czegoś, lecz jako poszukiwanie ukrytych przesłanek
cudzych i własnych poglądów, przekonań, zachowań, przedstawienie
własnego punktu widzenia jako ofertę myślową (nie zamkniętą).
Kompetencje nauczyciela techniczne
-
kompetencje postulacyjne (normatywne)- wskazywać pożądany stan rzeczy-
umiejętność opowiadania się za takimi czy innymi pojętymi celami,
identyfikowanie się z nimi. Są pomocne w odtwarzaniu (naśladowaniu)
celów osiąganych przez innych, bądź w wyborze celów zgodnych z
zaakceptowaną konwencją (rolą), bądź w ustanawianiu celów własnych,
indywidualnych.
-
kompetencje metodyczne- umiejętność działania według reguł
określających optymalny porządek czynności. Co i jak robić żeby osiągnąć
cel.
- kompetencje realizacyjne- dobór środków i tworzenie warunków sprzyjających osiąganiu celu.
Tak przedstawiają się, w różnym ujęciu, kompetencje nauczyciela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz