wtorek, 14 kwietnia 2015

Kompetencje emocjonalne – wiek wczesnoszkolny

W okresie późnego dzieciństwa, dziecko, zaczyna podejmować się nowych ról społecznych.
Zadania rozwojowe wieku wczesnoszkolnego:
- wzbogacanie i uporządkowanie posiadanej wiedzy o świecie i o sobie samym;
- opanowanie umiejętności potrzebnych do nabywania i organizowania wiedzy i posługiwania się nią w różnych sytuacjach;
- opanowanie umiejętności czytania i pisania;
- znalezienia swojego miejsca w grupie rówieśniczej.
By dziecko mogło uczyć się w szkole musi potwierdzić swoją gotowość szkolną, jednym z głównych wyznaczników jest dojrzałość emocjonalna. Chodzi w niej o to żeby dziecko nie reagowało zbyt gwałtownie pod wpływem emocji.
W tym okresie u dziecka wytwarza się poczucie skuteczności z pracowitością na czele, bądź uczucie niższości, jeśli dziecko nie ma możliwości wykazania swoich możliwości (pomoc dorosłym, nauka, zabawa itp.). Osiąganie sukcesów ćwiczy w dziecku jego odporność na porażkę, frustracje, kształtuje poczucie odpowiedzialności i uczy konsekwencji podejmowanych działań.
W okresie późnego dzieciństwa dziecko czuje potrzebę przynależności rówieśniczej, z której czerpie wartości i wzorce oraz wsparcie. Rówieśnicy mają ogromny wpływ na dziecko, dziecko uczestniczące w życiu grupy rówieśniczej wykształca w sobie umiejętności komunikacyjne, takie jak rozumienie sytuacji społecznych w danym kontekście, wnioskowanie.
Okres wczesnej edukacji wiąże się z doborem przyjaciół, którzy wówczas są głównie tej samej płci.
Bibliografia:
H. Sowinska (2011), dziecko w szkolnej rzeczywistości. Złożony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz