W
okresie późnego dzieciństwa, dziecko, zaczyna podejmować się nowych ról
społecznych.
Zadania
rozwojowe wieku wczesnoszkolnego:
- wzbogacanie i
uporządkowanie posiadanej wiedzy o świecie i o sobie samym;
- opanowanie
umiejętności potrzebnych do nabywania i organizowania wiedzy i posługiwania się
nią w różnych sytuacjach;
- opanowanie
umiejętności czytania i pisania;
- znalezienia swojego
miejsca w grupie rówieśniczej.
By
dziecko mogło uczyć się w szkole musi potwierdzić swoją gotowość szkolną,
jednym z głównych wyznaczników jest dojrzałość emocjonalna. Chodzi w niej o to
żeby dziecko nie reagowało zbyt gwałtownie pod wpływem emocji.
W
tym okresie u dziecka wytwarza się poczucie skuteczności z pracowitością na
czele, bądź uczucie niższości, jeśli dziecko nie ma możliwości wykazania swoich
możliwości (pomoc dorosłym, nauka, zabawa itp.). Osiąganie sukcesów ćwiczy w
dziecku jego odporność na porażkę, frustracje, kształtuje poczucie
odpowiedzialności i uczy konsekwencji podejmowanych działań.
W
okresie późnego dzieciństwa dziecko czuje potrzebę przynależności rówieśniczej,
z której czerpie wartości i wzorce oraz wsparcie. Rówieśnicy mają ogromny wpływ
na dziecko, dziecko uczestniczące w życiu grupy rówieśniczej wykształca w sobie
umiejętności komunikacyjne, takie jak rozumienie sytuacji społecznych w danym
kontekście, wnioskowanie.
Okres
wczesnej edukacji wiąże się z doborem przyjaciół, którzy wówczas są głównie tej
samej płci.
Bibliografia:
H.
Sowinska (2011), dziecko w szkolnej
rzeczywistości. Złożony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz