wtorek, 14 kwietnia 2015

Pojmowanie emocji przez dzieci

Na początku jeszcze w okresie niemowlęctwa przechodzimy procesy nabywania, czyli umiejętność okazywania emocji, rozpoznawania emocji oraz nazywania emocji.


Pole tekstowe: Proces nabywania emocji:
- Okazywanie
- Rozpoznawanie
- Nazywanie
 
 
                                                                          

Niemowlęta zanim zdecydują się jakie zachowanie wybrać, analizują wyraz twarzy opiekuna.
To samo dzieje się w późniejszych okresach dzieciństwa, adolescencji, a nawet w świecie dorosłym. Wyrażanie emocji za pomocą mimiki wpływa niezmiernie na relacje z innymi ludźmi.
Nauczyciel, powinien zwracać się do uczniów z uśmiechem, a nawet zainteresowaniem danym zagadnieniem tak żeby wzbudzić w nich zainteresowanie.  Następuje również modelowanie zachowania nauczyciela przez dzieci, czyli nabywanie przez nich jego cech, jego zachowania, sposobu bycia.
Procesy doskonalenia to zmiana sygnałów emocjonalnych na takie, które są bardziej akceptowane przez społeczeństwo.
W okresie niemowlęctwa oraz wczesnego dzieciństwa dzieci przyswajają akceptowane społecznie środki emocjonalnego wyrazu oraz zawarte w nich znaczenia. Pomagają w tym zabawy twarzą w twarz z opiekunem, dzięki którym dziecko nabiera charakterystycznych dla mimiki opiekuna cech.
Procesy transformacji to z kolei  sposoby wpływania przeżywanych emocji na myślenie, uczenie się czy działanie.  W zależności od tego jaki stan emocjonalny dziecko właśnie odczuwa, różnie będzie odbierało informacje płynące z otoczenia. Proces transformacji jest dwukierunkowy, wraz z nabywaniem wiedzy, sposób reakcji na emocje i same emocje się zmieniają, np. jeśli wcześniej dziecko płakało gdy widziało komara, po przeczytaniu informacji o komarach wie, że nic mu nie grozi i gdy widzi komara nie płacze.
Kiedy dziecko ma mniej więcej dwa lata zaczyna komentować własne stany emocjonalne. Natomiast kiedy ma mniej więcej trzy lata odnosi się również do stanów emocjonalnych innych ludzi.
W okresie przedszkolnym dziecko precyzuje wypowiedzi na temat emocji, dostrzega ich przyczyny i nie traktuje jako odrębnego wydarzenia, ale wiąże z określoną sytuacją. Dzięki temu wie do jakich sytuacji nie doprowadzać, przewiduje skutki i wie o konsekwencjach.
Rozmowy na temat emocji sprzyjają rozwijaniu się poprawnych reakcji emocjonalnych, pomagają zrozumieć reakcje innych ludzi, umożliwiają rozpoznanie różnych relacji z innymi, umożliwiają dziecku dzielenie się swoimi przeżyciami i doświadczeniami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz