Założenia oświatowo wychowawcze Komisji Edukacji Narodowej na tle europejskiego oświecenia.
Europejskie
oświecenie było dla Komisji Edukacji Narodowej okresem światłości. KEN
(skrót od Komisja Edukacji Narodowej) stworzył ideał wychowania, w tym
wpisie dołączam również ocenę tego założenia. Poprzez ideał wychowania
rozumiem tu jaki według państwowych założeń, powinien być człowiek po
ukończeniu szkoły, czyli po otrzymaniu odpowiedniego wychowania. Szkoła
kształtuje nasze postawy wobec państwa, innych ludzi, pracy,czy
pełnionych w przyszłości ról życiowych. W tamtych czasach wpływ na
wychowanie miała religia panująca w danym państwie, w Polsce było to
chrześcijaństwo.
Ideał wychowania:
Ideałem
szkół średnich był ziemianin: człowiek rozumny, przygotowany do
pełnienia funkcji publicznych w państwie, rozumiejący prawa i umiejący
je zmieniać, dobry gospodarz, obywatel, mąż i ojciec. Miał szanować
pracę, rozumieć potrzeby innych stanów: mieszczan i chłopów, oraz swoje
wobec nich obowiązki, tak aby „i jemu było dobrze i z nim było dobrze”.
Tego rodzaju postawy kształtowano przez świecką naukę moralną i zasadę
„powinności i należytości” opartą na prawie natury i podbudowaną
wychowaniem chrześcijańskim.
Ocena:
Zreformowana
szkoła KEN zapewniała harmonijny rozwój fizyczny, moralny i
intelektualny przez racjonalną organizację dnia i tygodnia pracy
uczniowskiej, uwzględnienie czasu na rekreację i wypoczynek, wychowanie
fizyczne. Nauczanie było kształcące i wychowujące, zaś metody pracy
uczniami zgodne z wskazaniami pedagogicznymi epoki.
KEN
wniosła znaczącą wartość moralną jaką było zaszczepienie w młodym
pokoleniu ducha patriotycznego oraz miłości do ojczyzny, która nie
pozwoliła pogodzić się z niewolą.
Tak
wyglądało wychowanie w okresie oświecenia w Polsce, na tle europy.
Założenia Komisji Edukacji Narodowej były oparte głównie na poszanowaniu
drugiego człowieka i wprowadzeniu harmonijnego rozwoju wszystkich sfer
od moralnej po organizację dnia i tygodnia pracy ucznia. KEN chciało
przede wszystkim zaszczepić ducha patriotyzmu w młodych ludziach, tak by
miłość do ojczyzny kwitła z każdym nowym rokiem ich życia. Szkoła od
zawsze kształtowała postawy, dlatego KEN wprowadziła założenia
uwzględniające każdy aspekt codziennego życia. Tak prezentuje się KEN
ideał wychowania, ocena.
Tak wygląda medal Komisji Edukacji Narodowej: medal.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz