sobota, 11 kwietnia 2015

Założenia oświatowo wychowawcze Komisji Edukacji Narodowej na tle europejskiego oświecenia.

Założenia oświatowo wychowawcze Komisji Edukacji Narodowej na tle europejskiego oświecenia.
Europejskie oświecenie było dla Komisji Edukacji Narodowej okresem światłości. KEN (skrót od Komisja Edukacji Narodowej) stworzył ideał wychowania, w tym wpisie dołączam również ocenę tego założenia. Poprzez ideał wychowania rozumiem tu jaki według państwowych założeń, powinien być człowiek po ukończeniu szkoły, czyli po otrzymaniu odpowiedniego wychowania. Szkoła kształtuje nasze postawy wobec państwa, innych ludzi, pracy,czy pełnionych w przyszłości ról życiowych. W tamtych czasach wpływ na wychowanie miała religia panująca w danym państwie, w Polsce było to chrześcijaństwo.
Ideał wychowania:
Ideałem szkół średnich był ziemianin: człowiek rozumny, przygotowany do pełnienia funkcji publicznych w państwie, rozumiejący prawa i umiejący je zmieniać, dobry gospodarz, obywatel, mąż i ojciec. Miał szanować pracę, rozumieć potrzeby innych stanów: mieszczan i chłopów, oraz swoje wobec nich obowiązki, tak aby „i jemu było dobrze i z nim było dobrze”. Tego rodzaju postawy kształtowano przez świecką naukę moralną i zasadę „powinności i należytości” opartą na prawie natury i podbudowaną wychowaniem chrześcijańskim.
Ocena:
Zreformowana szkoła KEN zapewniała harmonijny rozwój fizyczny, moralny i intelektualny przez racjonalną organizację dnia i tygodnia pracy uczniowskiej, uwzględnienie czasu na rekreację i wypoczynek, wychowanie fizyczne. Nauczanie było kształcące i wychowujące, zaś metody pracy uczniami zgodne z wskazaniami pedagogicznymi epoki.
KEN wniosła znaczącą wartość moralną jaką było zaszczepienie w młodym pokoleniu ducha patriotycznego oraz miłości do ojczyzny, która nie pozwoliła pogodzić się z niewolą.
Tak wyglądało wychowanie w okresie oświecenia w Polsce, na tle europy. Założenia Komisji Edukacji Narodowej były oparte głównie na poszanowaniu drugiego człowieka i wprowadzeniu harmonijnego rozwoju wszystkich sfer od moralnej po organizację dnia i tygodnia pracy ucznia. KEN chciało przede wszystkim zaszczepić ducha patriotyzmu w młodych ludziach, tak by miłość do ojczyzny kwitła z każdym nowym rokiem ich życia.  Szkoła od zawsze kształtowała postawy, dlatego KEN wprowadziła założenia uwzględniające każdy aspekt codziennego życia. Tak prezentuje się KEN ideał wychowania, ocena.
Tak wygląda medal Komisji Edukacji Narodowej: medal.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz