Jońskie:
ruchliwość, bystrość i ciekawość. Zamiłowanie do piękna oraz tężyzny
fizycznej. Zainteresowanie ruchem umysłowym, zagadnień kulturalnych,
naukowych i artystycznych; żeglarstwem i handlem, przedsiębiorczością i
obrotnością w interesach. Ludzie stali się bardziej wolni.
Indywidualizm, świadomość swoich potrzeb i zainteresowań. Jednak nadal
każdy był poddawany wychowaniu militarnemu. Nauczycielem zostawał ten
kto chciał i kogo chcieli rodzice. Prawo wymagało aby rodzice swoje
dzieci uczyli. Nie było widocznych różnic stanowych. Niewolnicy nie
mogli mieć dzieci. Analfabetów prawie nie było. Wprowadzili własny
system wychowania, który doprowadził do unifikacji duchowej, jedności
kultury.
Trzy okresy wychowania:
- lata dzieciństwa, spędzane na łonie rodziny
- lata szkolne, u dowolnie wybranych mistrzów
- okres efebii, ujęty przez organizację państwową
Niemowlę
po wykarmieniu przez matkę przechodziło do rąk niańki, gdzie się bawiło
(grzechotki, lalki, wózki, domki, konie, obręcze, smoki). Do 6 roku
życia bawiły się z piastunkami w otoczeniu domowym. Mężczyźni mało
interesowali się domem, a matki były za mało wykształcone i cieszyły się
za małym poważaniem w rodzinie, by mieć wpływ na dziecko. Dziecko było
traktowane swobodnie, wesoło i beztrosko. Bez zamartwiania się o jego
przyszłość. Około 7 roku życia szedł chłopiec do szkoły. Do 18 roku
życia zaufany niewolnik kształcił chłopca w sferze obyczajów, zachowania
przy stole czy na ulicy. Stałym obowiązkiem pedagoga było prowadzenie
chłopca do szkoły (pais- chłopiec, ago-prowadzę) niosąc jego książki,
tabliczkę i lutnię. Pierwsze 7 lat wykształcenie muzyczne u grammatistes
oraz lutniczki. Nauka odbywała się indywidualnie. Naukę zaczynano od
alfabetu, najpierw nazwy liter, później pokazywano ich kształty,
następnie sylabizowano, po czytaniu uczono się pisać, praz najprostsze
działania rachunkowe, biegła tabliczka mnożenia. Zazwyczaj ok. 10 roku
zaczynała się nauka poezji. Nauka na pamięć wierszy.
Celem
było kształcenie moralne, wpajanie cnotliwości. Poeta był piastunem
bożej mądrości, natchnionym doradcą i przewodnikiem w życiu.
Po nauce czytania lutnista nauczał muzyki, grał melodię na 7strunowej lutni, a uczeń powtarzał aż do biegłości.
W
14 roku życia kształcenie przechodziło do rak pedotriby czyli
nauczyciela gimnastyki. Miejscem ćwiczeń była palestra (boisko ogrodzone
lub zamurowane). Zabawa w obręcz, gra w piłkę, ćwiczenia, pentathlonu.
Grupy chłopców nagich natarłszy się oliwą i posypawszy pisakiem, stawały
do różnorodnych zawodów.
Na
podstawie wniosku Epikratesa efebem musiał być każdy ateńczyk, ze stanu
obowiązanego do służby wojskowej przez 2 lata, od 18-20 roku życia.
Ćwiczenia nadzorował kosmeta- urzędnik wybrany na zgromadzeniu ludowym.
Gimnazja nadzorował sofronista. Po przysiędze efeb stawał się własnością
państwa. Pierwszy rok w efebii upływał na wprawianiu się bronią (łuk,
dzida, dysk) i odbywaniu honorowej straży przy uroczystościach, kończył
się uroczystym przeglądem szeregów w teatrze. Drugi rok marsze i
obozowanie w polu pod kierownictwem sofronistów i strażowanie w
twierdzach. Po efebii ateńczyk zostawał obywatelem na usługi ojczyźnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz