wtorek, 14 kwietnia 2015

Średnie dzieciństwo – kompetencje emocjonalne

Jednym z podstawowych celów tego okresu jest integracja sposobów myślenia i odczuwania z kodem językowym, co umożliwia dziecku większą samokontrolę i regulację przeżywanych emocji.
Dzięki kształtowaniu się kodu językowego dziecko odczuwa potrzebę coraz częstszego nazywania własnych emocji. Pozwala to dziecku dostrzegać i rozumieć nie tylko własne uczucia, ale również uczucia innych ludzi w różnych kontekstach.
Dzieci w okresie średniego dzieciństwa trafnie oceniają przyczyny swoich stanów emocjonalnych, przy czym czasami zapominają o czynnikach wewnętrznych na rzecz czynników zewnętrznych.  Parafrazując dzieci szukają przyczyn swoich stanów emocjonalnych wśród innych (ludzi, zwierząt, zdarzeń itp.), zapominając o swoim wnętrzu (myślach, przekonaniach itp.).
Ważną zmianą jaka toczy się w okresie średniego dzieciństwa jest pojawienie się oceniania innych ludzi, a więc emocje społeczne: poczucie bezpieczeństwa, poczucie niższości, poczucie winy, poczucie zaufania.
Bibliografia:
H. Sowinska (2011), dziecko w szkolnej rzeczywistości. Złożony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, poznan, s. 247.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz