Z
cyklu książki, które polecam, kolejna dawka pedagogiki przez duże P.
Książka Bogusława Śliwerskiego to nie tylko zbiór współczesnych teorii i
nurtów wychowania na całym świecie, ale również zbiór, ważnych dla
pedagogiki , wydarzeń historycznych.
Współczesne teorie i nurty wychowania
Profesor
uświadczył nas ogromną dawką wiedzy, do której przyswojenia potrzeba
jej już troszkę znać (jeszcze nie znam, ale mam nadzieje nadrobić, to
też chwilami nie wiedziałam o co chodzi). Autor precyzyjnie lawiruje
między wydarzeniami historycznymi II wojny światowej czy powstania muru
berlińskiego, między socjalizmem, a kapitalizmem. Jednak mimo
przytaczania wielu historycznych faktów politycznych, autor daje wolna
rękę czytelnikowi w dokonaniu ich oceny. Nie brakuje również wzmianek
międzykulturowych, czy antropologicznych, ogólnie rzecz biorąc
kulturowych. Książka można powiedzieć zawiera w sobie najważniejsze, w
ciągu ostatnich 20 lat, zmagania pedagogiki porównawczej. Już na
początku publikacji Bogusław Śliwerski podkreśla istotę badań
porównawczych z zakresu teorii wychowania. Przy każdym z omawianych
nurtów profesor zamieszcza informacje o jednym lub kilku autorach,
którzy mieli ogromny wpływ na daną teorię.
Profesor Bogusław Śliwerski omawia takie nurty i teorie wychowania:
- Pedagogika filozoficzna — normatywna
- Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna
- Pedagogia społeczno-personalistyczna
- Pedagogika serca
- Duchowa pedagogia miłości
- Pedagogika niedyrektywna
- Pedagogia nieautorytarna
- Pedagogika Gestalt
- Pedagogia wychowania integralnego
- Pedagogika antyautorytama
- Pedagogika radykalnego humanizmu
- Krytyczna nauka o wychowaniu
- Pedagogika emancypacyjna
- Pedagogika międzykulturowa
- Dekonstrukcja a pedagogika przezwyciężania obcości
- Pedagogika analityczno-krytyczna
- Antypedagogika — postpedagogika
- Pedagogika [w] ponowoczesności
Bardzo
istotną kwestią tej publikacji jest dokonanie krytyki prawie każdej z
opisywanych teorii. Autor jeśli nie sam dokonuje krytycznej analizy
zawartych w danym nurcie treści, to przytacza te krytyczne uwagi, które
przedstawiają przeciwnicy danej teorii.
Zabierając się za tą publikację trzeba być świadomym, że nie jest to
łatwa książka, żeby ją zrozumieć trzeba poświęcić troszkę czasu na
dokształcenie się w zakresie historii. Słowa używane przez autora są
bardzo wyszukane – myślę, ze to dobrze, wszak każdy z nas (ludzi którzy
lubią książki pedagogiczne) lubi poznawać nowe słowa. Przeczytałam z
ogromną dumą, bo jestem dumna, że mogę studiować kierunek pedagogiki,
której jednym z współcześnie liczących się profesorów, jest autor
właśnie tej publikacji. Publikacji, która jest napisana w pięknym języku
polskim, w której nie ma żadnego błędu, która porusza tak ważne
zagadnienia dla polskiej pedagogiki, która otwiera nowe drzwi do
myślenia nad tym: Jak wychowywać? Pozycja obowiązkowa dla każdego
studenta/ntki pedagogiki. Rodzice też mogą przeczytać, bo na pewno
zaczerpną z niej wiele inspiracji, a przy okazji unikną nieodpowiednich
metod. Każda z wymienionych przez profesora Bogusława Śliwerskiego
teorii, niesie ze sobą pozytywne cechy, jak i te negatywne – kluczem
jest wyciągnięcie tych pozytywnych, oraz umiejętne zastosowanie ich w
praktyce. Jeszcze raz POLECAM.
P.S. Przeczytana, ale nie odłożona, bo muszę wynotować najważniejsze informacje – co sugeruje zrobić każdemu, kto ją przeczyta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz