Ten
pierwszy kodeks praw i zadań szkolnictwa należy do trwałych osiągnięć
Komisji Edukacji Narodowej. Znamy trzy redakcje Ustaw: z roku 1781, 1783
i 1790. Ostatnia, nie ogłoszona współcześnie, zawiera niewielkie na
ogół zmiany, głównie w odniesieniu do szkół głównych. Natomiast ustawy
Komisji Edukacji Narodowej wydane w roku 1783 stanowią podstawową
redakcję i są wynikiem długiej pracy zarówno członków Komisji Edukacji,
jak i Towarzystwa do ksiąg Elementarnych.
Pomysł
dokonania zbioru Ustaw przypisał Grzegorz Piramowicz Antoniemu
Popławskiemu. Postanowienie podjęcia tej pracy zapadło ostatecznie na
posiedzeniu Towarzystwa w dniu 27 grudnia 1780r. pod przewodnictwem
Ignacego Potockiego, który podał projekt zebrania w całość wydanych
dotychczas przez Komisję Edukacyjną- przepisów, uniwersałów, okólników
itd.
Inicjatywa
prezesa Towarzystwa miała głębsze tło. Mijał rok 1780, rok upadku
kodeksu Zamoyskiego i wzrostu sił reakcji atakującej komisję. Jeszcze na
początku roku rozgorzała walka w Krakowie, skierowana przez biskupa
Sołtyka przeciwko Kołłątajowi i reformie uniwersytetu. Groziło
unicestwienie dzieła Komisji. Dotychczasowym jej pracom należało nadać
trwały kształt, ułatwić wniknięcie ich w społeczeństwo, stworzyć
rzeczowy dowód do obrony.
Praca
nad kodyfikacją trwała około sześciu miesięcy, w wyniku czego
opracowano Projekt ustaw i przedłożono go w dniu 3 września 1781r. na
zjeździe rektorów i prorektorów w Warszawie pod przewodnictwem prezesa
Poniatowskiego, a w Wilnie pod prezydencją Chreptowicza.
Projekt
zawierał 26 artykułów, będących zbiorową pracą członków Towarzystwa, z
których każdy podjął się opracowania wybranych punktów. Piramowicz
opracował sprawy dydaktyczne, Kołłątaj szereg punktów odnoszących się do
szkół głównych i stanu akademickiego, Hołłowczyc i Jakukiewicz zajęli
się zagadnieniami administracyjnymi i wewnętrznymi, Narbutt wziął pod
opiekę szkolnictwo parafialne oraz konwikty i pensje, Kopczyński
zagadnienia wychowawcze, a Koblański sprawę świadczeń społecznych dla
nauczycieli. Ostateczny kształt redakcyjny nadał Ustawom sekretarz
Towarzystwa i w tej postaci znalazły się one w rękach zwierzchników
szkolnych.
Chcąc
się przekonać, w jakim stopniu Projekt ustaw zda egzamin życiowy,
poleciła Komisja 5 kwietnia 1782r. odbyć generalną wizytację kilku
wizytorom, m.in. kilku członkom Towarzystwa, współautorom Ustaw. Była to
pewnego rodzaju poufna misja, wymagająca dużego doświadczenia i
wnikliwości. Sprawozdanie z wizytacji odbyło się w listopadzie tegoż
roku w obecności rektorów obu szkół głównych na posiedzeniu Towarzystwa
do Ksiąg Elementarnych.
Tą
drogą zebrane uwagi stanowiły materiał do ostatecznej redakcji Ustaw w
roku 1783. Zmiany szły w kierunku redukcji rozdziałów, przesunięcia ich
kolejności, dokładniejszego sprecyzowania powinności i praw
nauczycieli. Gruntowną zmianę przeprowadził Kołłątaj w artykułach
dotyczących szkół głównych, a to ze względu na nowy układ wydziałów.
Wypracowano
szereg form kontroli i dokumentacji, które pozwalały władzom wnikać w
życie i pracę szkół oraz podnosić ich poziom. Ten imponujący obraz prac
Komisji wykazuje jednak w stosunku do „pierwiastkowych” przepisów z lat
1773-1776 pewne cofnięcie się ideowe. Śmiałe przedsięwzięcia członków
młodej magistratury szkolnej, będących pod wpływem teoretycznych
koncepcji pedagogicznych Zachodu oraz konkretnej sytuacji w kraju, którą
spodziewano się poprawić między innymi drogą wychowania- w ciągu lat
walki i przeciwną falą straciły swoją siłę reformatorską.
Niemniej
zawartość ustaw, ich wskazania wychowawcze i dydaktyczne, stosunek do
nauczycieli cechuje głęboki humanitaryzm, wiew myśli postępowej,
patriotyczna świadomość tworzenia zrębów nowej szkoły i nowego
społeczeństwa. Jakże wiele mówią słowa Piramowicza w rozdziale o
nauczycielach: „Ktokolwiek się podejmuje tej usługi ojczyźnie swojej,
roztrząsać ma dobrze obowiązek, który bierze na siebie, siły, które
przynosi. Uczyć się sam powinien (…)”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz